10% sur inscription à la newsletter | Livraison offerte au dessus de 150 euros | Paiement en plusieurs fois |

It’s Not Designed, It’s Engineered GarmentS

FALL WINTER ’22 – ’23

Since he started out over thirty years ago as a buyer for Nepenthes, Daiki Suzuki has continued to develop his love of Americana, vintage outdoor, small emerging brands, and most importantly, New York.

New York is the nerve center for Daiki Suzuki, and it is in the Garment District that the Nepenthes store houses EG’s collections. More importantly, the upper floors are where the products are made. From producer to consumer, Daiki Suzuki and a few others keep the once thriving Garment District alive.

Far from any luxurious frenzy of “experience” stores, in a non-touristy area, the Nepenthes shop is of an exemplary simplicity. Clothes, booths, vendors. Simple. Engineered’s philosophy is not vintage, americana, made in the USA. It’s made in NY.


Not only inspired by the rich history of his beloved city, Daiki Suzuki also draws from elsewhere to create his collections. For this fall / winter 2022, the film of The Lighthouse by Robert Eggers has particularly marked him. Second film after The Witch and before The Northman, The Lighthouse depicts the struggle against madness of two 19th century lighthouse keepers played by Willem Dafoe and Robert Pattinson. 4/3, grainy black and white, surreal dialogue tunnels, the film is rough, crazy, sensitive and peppered with unexpected details.

Of course, the film also features utilitarian, workwear, nautical-inspired clothing. Heavy, thick, richly textured materials. Thus, the label of Daiki Suzuki makes a step further in the originality by supporting its purpose on the work of Eggers.


A testament to this originality, the oversized fireman duffle coat is a new silhouette for this season. A hybrid with a general shape borrowed from a traditional duffle coat, but with the addition of a metal buckle fastener on the front and a snap closure on the back to make the jacket even larger.


Other pieces reflect that rainy, windy, gray day feeling on the shores of the Atlantic Ocean. For example, the 12-ounce denim over parka has a bottom section that can be folded down to the waist with snaps. Indigo slubby and thick, back zip, and obviously multiple pockets (tell me it’s an EG piece without telling me it’s an EG piece). A piece with a strong personality, even for Engineered Garments.


An inspired collection, combining thoughtful substance with flawless form, Daiki Suzuki’s label has long since outgrown the simple stage of “americana maker.” In the heart of the aging and deserted Garment District, against all odds, a few are fighting and pursuing their dreams.

It’s Not Designed, It’s Engineered GarmentS

Depuis ses débuts, il y a plus de trente ans, en tant qu’acheteur pour Nepenthes, Daiki Suzuki n’a eu de cesses de développer son amour de l’americana, de l’outdoor vintage, des petites marques émergentes, mais aussi et surtout de New York.

New York est le centre névralgique pour Daiki Suzuki, et c’est dans le Garment District que le magasin Nepenthes abrite les collections d’EG. Plus encore, c’est dans les étages supérieurs que les produits sont confectionnés. Du producteur au consommateur, Daiki Suzuki et quelques rares autres continuent de faire vivre le jadis prospère Garment District.

Loin de toute frénésie luxueuse de magasin à « expérience », dans un quartier peu touristique, le shop de Nepenthes est d’une simplicité exemplaire. Des vêtements, des cabines, des vendeurs. Simple. La philosophie d’Engineered, ce n’est pas le vintage, l’americana, le made in USA. C’est le made in NY.

Ne s’inspirant pas que de la richesse historique de sa ville de cœur, Daiki Suzuki pioche aussi ailleurs pour travailler ses collections. Pour cet automne/hiver 2022, le film de The Lighthouse de Robert Eggers l’a particulièrement marqué. Second film après The Witch et avant The Northman, The Lighthouse dépeint la lutte contre la folie de deux gardiens de phare du XIXe campés par Willem Dafoe et Robert Pattinson. 4/3, noir et blanc granuleux, tunnels de dialogue surréaliste, le film est rugueux, fou, sensitif et émaillé de détails inattendus.

Évidemment, le métrage fait aussi la part belle aux vêtements utilitaires, workwear, d’inspiration nautique. Des matières lourdes, épaisses, richement texturées. Ainsi, le label de Daiki Suzuki fait un pas de plus dans l’originalité en appuyant son propos sur l’œuvre d’Eggers.

Témoignant de cette originalité, le manteau de pompier (oversized fireman duffle coat) est une silhouette inédite pour cette saison. Un hybride dont la forme générale est empruntée à un duffle coat traditionnel, mais avec l’ajout d’un fermoir à boucle métallique sur le devant et d’un système de fermeture à bouton-pression au dos permettant de rendre la veste encore plus large.

D’autres pièces reflètent cette sensation de journée pluvieuse, venteuse et grise sur les côtes de l’océan Atlantique. Ainsi l’over parka en denim de 12 onces possède une partie inférieure qui peut être repliée jusqu’à la taille à l’aide de pressions. Indigo slubby et épais, zip arrière, et évidemment de multiples poches (dis-moi que c’est une pièce EG sans me dire que c’est une pièce EG). Une pièce avec une forte personnalité, même pour Engineered Garments.

Collection inspirée, combinant à un fond réfléchi une forme sans faille, le label de Daiki Suzuki à depuis bien longtemps dépassé le simple stade de « faiseur d’americana ». Au cœur du vieillissant et déserté Garment District, envers et contre tous, quelques-uns se battent et poursuivent leurs rêves.